[ Home :: Het Polo86(c) register :: Treffen :: Interactief :: Info :: Werkplaats :: (Fotoalbum) :: (Projecten) :: Links ]

WERKPLAATS/onderhoud/motorisch/onderstel/ombouw/elektriek
De grote beurt.

Waar we bij de kleine beurt vooral controleren, draait het bij de grote beurt vooral om verversen en vervangen. Een kleine beurt kan iedereen uitvoeren, als je maar weet waar je op moet letten, en wat goed is en wat slecht. Bij de grote beurt blijven er een aantal controles staan, maar wordt er vooral motorisch gesleuteld.

De lijst

Zie de kleine beurt: visuele controles en handelingen van de kleine beurt worden uitgevoerd.

Binnenkant:

  • Controleer de gordels op werking en beschadigingen
  • Test de controlelampjes, ventilatie, buitenspiegels etc
  • Handrem: 3 tandjes aantrekken moet voldoende zijn de auto op een vlakke weg 'niet weg-duwbaar' te maken
  • Controleer of de rubbertjes op het rem en koppelingspedaal niet gescheurd zijn. (823 721 173)
  • Vloer en dashboardkastje controleren op vocht
  • Buitenkant:
  • Controle van de remmen en lagers:

  • ACHTER:
  • Krik de auto op.
  • Controleer de wielen op ongelijke slijtage
  • Verwijder de trommel
  • Maak de remmen schoon (stof) en controleer of de wielremcylinders droog zijn
  • Controleer of de stelwig niet vast zit: druk de wig omhoog. Wagens zonder stelwig: rem-voering handmatig bijstellen
  • Controleer of de handremkabel in goede staat verkeerd
  • Bouw de trommel terug, lagers eventueel opnieuw invetten
  • Stel de speling af: draai de centrale moer aan zodat de ring erachter onder lichte druk te verschuiven
  • Plaats een nieuwe splitpen.
  • Pasvlak en wielbouten licht invetten met kopervet.

  • VOOR:
  • Krik de auto op.
  • Controleer het wiel op speling
  • Laat de auto zakken zodat het wiel NET op de grond rust
  • Controleer het toplager
  • Krik de auto op, verwijder het wiel
  • Controleer de dikte van de remschijf. Dikte van de schijf is nieuw: 10 mm. Geventileerd: 20mm
  • Controleer de remblokken.
  • Controleer de rubberhoesjes van stuurstang en draagarm
  • Controleer de rubbers van de stabilisatorstang
  • Controleer de wielen op ongelijke slijtage
  • Pasvlak en wielbouten licht invetten met kopervet.
  • Onder de kap:

    Onder de motorkap komen we nu verschillende typen motoren tegen. Het ene type heeft ander onderhoud nodig dan de ander. De basis is echter gelijk. Zo kan je contactpuntjes vervangen en stellen bij een auto met transistorontsteking achterwege laten.

    Vloeistofniveau's: Zie kleine beurt.
  • Remvloeistof: controle van versheid: Volkswagen stelt dat de vloeistof elke 2 jaar ververst dient te worden. Met een sticker of stift is meestal op het reservoir aangegeven wanneer de laatste verversing is uitgevoerd
  • Koelvloeistof: Anti-vries is te controleren met een speciaal instrument. Heb je de auto echter gevuld met groene of roze koelvloeistof, en is ze tussentijds niet bijgevuld met gewoon water, dan eventueel vertrouwen op de 'versheid'.
  • Olie wissel
  • Draai het koude oliefilter met de hand los en daarna met weer vast (met de hand).
  • Ga een stukje rijden zodat de olie op temperatuur komt: Warme olie stroomt sneller!
  • Plaats een opvangbak onder het carter en draai de aftapplug los: Inbus of zeskant 19 (M14x1,5)
  • Draai het nu warme oliefilter los. Let op: er komt ongeveer een halve liter olie uit! Opvangbak!
  • Zet het oliefilter op de stabilisator tegen het motorblok en laat het uitlekken
  • Spoel de carterontluchting met wat benzine
  • Giet een klein scheutje nieuwe olie in de vuldop, en wacht tot dit via de carterplug naar buitenkomt
  • Plaats een nieuw(!) koperen ringetje op de aftapplug en schroef de plug terug: A14x20 ( N 013 849 2 )
  • Maak de opening bij het olie-filter schoon met een stuk keukenpapier: de ronde rand waar het rubber op aansluit moet schoon zijn.
  • Doop je vinger in de nieuwe olie en vet het rubber op het nieuwe olie-filter iets in
  • Draai het nieuwe filter erop, en draai het handvast aan! NIET TE STRAK
  • Vul de motor met 3,5 liter olie
  • Plaats een nieuw luchtfilter
  • Verwijder verdelerkap en voer een visuele controle uit
  • Is de auto uitgevoerd met contactpuntjes? Vervangen en stellen!
  • Is de auto uitgevoerd met sleeptuimelaars? Kleppenstellen!
  • Na het kleppenstellen: Klepdekselpakking vervangen (052 103 483 E)
  • Is de auto uitgevoerd met een carburateur? Benzine filter vervangen
  • Is de auto uitgevoerd met een dieselmotor? Brandstoffilter vervangen
  • Vervang de bougies
  • Onder de auto:
  • Is de auto voorzien van een injectie systeem (NZ, PY, AAV etc, etc.) vervang dan het benzinefilter onder de auto. Klem de aanvoerleiding vanaf de tank af! (Midlock)

  • Copyright 'Het Polo86(c) Register'. Overnemen van (gedeeltes) van deze text verboden zonder uitdrukkelijke toestemming.
    De server tijd is: 18-09-2025 10:33:09 - Laatste update: 31-01-2004 17:06:42
    U komt vanaf IP: 216.73.216.184 - Uw browser: Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
    Onze server : Apache - Directory: /werkplaats/grotebeurt.shtml - Link vanaf: (none)