[ Home :: Het Polo86(c) register :: Treffen :: Interactief :: Info :: Werkplaats :: (Fotoalbum) :: (Projecten) :: Links ]

INFO/algemeen/folders/in de pers/automobilia/f.a.q.

Frequently Asked Questions

Brandstoftank

Q: Wat voor type brandstoftan hangt er onder de auto?

A: Onder de Polo hangt een metalen brandstoftank

De tank bestaat uit een 'romp' met een hieraan vast bevestigde vulhals. De tank hangt onder de achterbank. De vulopening bevind zich aan 'stuurboord'.

Brandstoftank

Q: Wat hangt er voor brandstoftank onder mijn auto?

A: Er zijn 2 basis typen brandstof-tanks: de 36 liter tank, en de 43 liter tank.

De typ86 modellen hebben allemaal dezelfde brandstoftank: 36 liter met 'relatief' rechte vulhals. In de tank zit geen opvoerpomp of filter, alleen een 'vlotterunit' voor het brandstofniveau.
De Polo 2 heeft de eerste jaren ook gewoon altijd dezelfde tank: De 36 liter tank van de typ86, maar nu met een iets 'rondere' vulhals om de veranderde carrosserie lijnen te volgen. Vanaf modeljaar 85 word de brandstoftank vergroot naar 43 liter. Om ruimte te bieden aan de grotere tank word de uitlaatbocht iets veranderd. Tegelijkertijd word ook de handrem aangepast. De 43 liter tank is er in vele verschillende uitvoeringen: Auto's met injectiemotorenn krijgen een elektrisch opvoerpompje, modellen met een katalysator krijgen een vernauwing in de vulhals, en ook de diesel variant krijgt een eigen type tank. onderdeelnummer 867 251 075 krijgt variaties oplopend tot G. (7 stuks).

Q: Zijn alle brandstoftanks ondanks de verschillen vrij uitwisselbaar?

A: Tot op zeker hoogte.

De type 86 modellen hebben allemaal dezelfde benzinetank. Deze zijn dan ook onderling vrij uitwisselbaar. Zoals al aangegeven verschilt de vulhals met die van de type 86c. Tussen de type 86 en 86c zijn de tanks dan ook NIET vrij uitwisselbaar.
De 36 en 43 liter tanks van de type 86c zijn niet 'backward' compatible. In beperkte mate wel 'forward'. Zie de volgende vragen

Q: Ik heb een auto met 36 liter tank, wat moet ik aanpassen voor het plaatsen van een 43 liter tank?

A: (Handrem), Uitlaat, (achteras) en 'klein kram'

De handrem loopt met via een wieltje naar de twee achterastrommels. De 43 liter tank pas waarschijnlijk net niet. Wil je de handrem bediening ombouwen tot de latere versie, dan zijn er aanpassingen aan middenconsule-tunnel en achteras noodzakelijk. De uitlaat van de 'pre-43 litertank' modellen loopt in iedergeval 'aan' tegen de iets grotere tank: De later typen uitlaten hebben een iets veranderd bochtenverloop waardoor er meer ruimte gecreerd word voor de tank. Het scheelt echter maar een paar centimeter.

Q: Ik heb een auto met 43 liter tank, wat moet ik aanpassen voor het plaatsen van een 36 liter tank?

A: 'klein kram' en aansluitingen

De kleinere tank neemt minder ruimte in beslag. Uitlaat en handrem houden ruimte over. Denk er wel aan dat er een aantal dingen moeten worden overbouwd. Voor de injectie modellen zal de vlotterunit over gezet moeten worden.

Q: Waarom zou ik een kleinere/grotere tank plaatsen?

A: Gewicht, beschikbaarheid

Over stappen op een kleinere/grotere tank lijkt niet altijd even logisch, maar er zijn goede redenen te bedenken. De vulhals van de brandstoftank is een erg roest gevoelig onderdeel, en de ervaren polo rijder heeft er vast al eens 1 vervangen.
Goede brandstoftanks liggen niet voor het oprapen, en dus zul je wellicht genoegen moeten nemen met een ander formaat. Omdat 'Less is More' is een goede 36 liter tank een relatief gewild object: Past altijd, en doordat hij iets kleiner is, scheelt het weer in het gewicht van de auto (zowel leeg als gevuld).

Q: Wat zijn de zwakke punten, en waar moet ik opletten?

A: Vulhals, de vulhals en let ook op de vulhals!

Door de constructie van de tank, met vast gelaste vulhals is het onmogelijk de vulhals te wisselen zonder de tank te wisselen. De tank hangt redelijk veilig weg geborgen onder de achterbank, en op wat 'flug-rost' na zal een redelijke polo een goede tank onder zich hebben hangen. De vulhals echter, loopt aan de binnenkant van het spatbord van het rechterachterwiel. Doordat er daar stenen tegen de vulhals 'slaan' en omdat er rond de vulhals 'rommel' gaat ophopen, zal de vulhals daar gaan roesten. Door pekel, modder, water en stenen zal de vulhals gaan roesten en voor je het weet ruikt het altijd naar benzine! Een kleine lekkage zal de tectyl oplossen, meer metaal blank leggen, en voor je het weet is niet alleen de vulhals rot, maar ook de dorpel! Schoonhouden, behandelen en opletten!

Q: Mijn vulhals is rot. Wat nu?

A: Repareren!


NOOIT, MAAR DAN OOK NOOIT! LASSEN AAN EEN BENZINETANK!
Helaas staat repareren hier in eerste instantie NIET voor 'dichtsmeren met wondergoedje "X" en gaan'. In de meeste gevallen is er maar 1 oplossing: Volledig vervangen!! Een nieuwe tank kost bij de dealer helaas een 'godsvermogen' maar op de sloop zul je niet zomaar een passende tank vinden die nog niet door de roest duivel is aangetast. Op E-bay/Markplaats/Oldtimer/Youngtimer sites snuffelen KAN een nieuwe tank opleveren. Als er tijdnood is (en dat is er altijd), en er is echt geen tank te vinden, dan is er nog 1 oplossing. Alleen als de vulhals NIET rot is op het laatste rechte stuk voor de tank (+/- 8 cm), kan de vulhals worden vervangen op de Golf manier. Zoek een goede vulhals (van wat voor Polo 2 / 2f tank dan ook). Zaag bij je eigen auto de vulhals op een zo groot mogelijke afstand van de tank af. Let erop dat je NIET zaagt op de 'ringen' die in het laatste stukje rechte pijp zitten: Hierin zitten vernauwingen verwerkt. Zaag de 'wisselvulhals' op maat af. Zoek een brandstof resistente rubber slang (gewapend) welke je over de twee stukken pijp schuift. Goed vast zetten met slangklemmen en controleren op lekkage.

Ben je levensmoe, dan kan je de vulhals ook aan de tank lassen. Maar er zijn minder pijnlijke manieren!

Noodoplossingen die niet echt werken: Volsmeren met glasvezelplamuur, tectyl, kauwgom en andere ellende. Zijn geen blijvende oplossingen. Zelfs niet aan te raden als je er vlak voor de APK keuring achterkomt. Beter is dan om met een lege tank naar de keuring te gaan: De tank mag immers geen benzine lekken. Dit levert je wellicht even wat tijd op een andere tank te zoeken, maar is geen blijvende oplossing.

Q: Wat voor slangen zitten er vast aan de tank?

A: Ontluchting, overloop, circulatie en brandstofleidingen

De aansluitingen van aanvoer en retour benzine leidingen spreken voorzich. Boven in de vulhals zitten een aantal dunne slangetjes vast: De ontluchting loopt via het binnenscherm naar boven en daarna naar beneden naar de achteras. De overloop zit aan de rubberen kraag vast, en loopt ook naar beneden naar de achteras. Aan de achteras hebben deze twee slangetjes een rubberen tuutje. Iets onder de rubberen kraag zit een dikke 'tuin' slang. Deze loopt naar voren, via een buis naar beneden, richting de vlotter onder de achterbank. Bij het vullen van de tank zal er lucht via deze circulatieslang naar de vulopening ontluchten.

Q: De ontluchting werkt volgens mij niet goed. Wat nu?

A: Controleer de aansluitingen

Klik hier voor een afbeelding van de loop van de slangen. Omdat de slangen op en neer lopen is het vrij lastig uit leggen zonder tekening.










Copyright 'Het Polo86(c) Register'. Overnemen van (gedeeltes) van deze tekst verboden zonder uitdrukkelijke toestemming.
De server tijd is: 25-04-2024 02:18:57 - Laatste update: 06-02-2004 10:54:12
U komt vanaf IP: 18.117.196.217 - Uw browser: Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
Onze server : Apache - Directory: /info/faq_brandstoftank.shtml - Link vanaf: (none)