[ Home :: Het Polo86(c) register :: Treffen :: Interactief :: Info :: Werkplaats :: (Fotoalbum) :: (Projecten) :: Links ]

INFO/algemeen/folders/in de pers/automobilia/f.a.q.

Frequently Asked Questions

Motorisch

Q: Welke type motoren zijn er gebruikt

A: Zie de motoren tabel


Q: Waaraan herken ik een Polo motor?

A: Aan de ligging: 15 graden voorover => Polo motor


Q: Past een Golf motor in de Polo?

A: Niet altijd.

Let erop dat het blok onder een hoek van 15 graden voorover hangt. De grotere Golf motoren welke achterover hangen, passen niet. In het algemeen liggen alle motoren kleiner dan 1.6 voorover. Alles groter dan 1.4 achterover. Uitzonderingen daargelaten.

Q: Wat zijn de verschillen tussen de verschillende motoren

A: Er zijn een aantal punten waarop de motoren zich onderscheiden.

De Basis:
In principe zijn alle motoren gelijk van bouw. Elke motor 'past' dus ook in elke polo. De motor heeft 4 cylinders, met een inhoud varierend van 800, 900 1000, 1100 tot 1300cc. Voorzien van 2 kleppen per cylinder, bedient door een bovenliggende nokkenas. De nokkenas word aangedreven met een getande riem. De kop is van het 'doorstroom' type: inlaat aan de achterkant, uitlaat aan de voorkant. Het blok ligt onder een hoek van 15 graden naar voren gekanteld 'tussen' de voorwielen.

Verschil 1: Klepbediening.
Grootste verschil in motor-bouw: De bediening van de kleppen; mechanisch of hydrolisch
Het in 1974 voor Volkswagen/Audi nieuwe motorblok (watergekoeld, 4 cylinders in lijn) was voorzien van sleeptuimelaars welke de kleppen bedienden. Deze manier van klep-bediening is 'grundlich': Het gaat bijna niet kapot, en er zijn erg hoge motor-toerentallen mogelijk. Het rode gebied begint bij 6300 toeren. Voor Dauer-betrieb is 6300 toeren echter niet 'direct' schadelijk. Ook daarboven gaan de kleppen nog niet direct zweven, maar. Omdat het maximum vermogen echter onder de 5700 toeren ligt, is het zo zwaar belasten niet zinvol. Nadelen zijn de noodzaak regelmatig de kleppen te stellen, en het nooit helemaal geruisloos lopen van de motor.
Vanaf augustus 1985 worden er motoren toegepast met hydrolische klepbediening. Deze veel stillere bediening maakt ook nog het kleppenstellen overbodig. Deze onderhoudsarme bediening heeft echter als nadeel dat het maximum toerental lager ligt (maar nog steeds boven de 6300 toeren), en dat de hydrolische stoters vervuild raken als de motorolie niet regelmatig ververst word. De motoren met hydrolische klepbediening hebben een hogere werkdruk van de olie-pomp.

Verschil 2: Verbrandingsruimte.
Belangrijk voor verbrandingsmotoren is de verbrandingsruimte. De vorm en grote bepalen de compressieverhouding, en daarmee het vermogen. Er zijn 2 soorten motoren: Die met verbrandingsruimte in de kop (o.a. HH), en die met verbrandingsruimte in de zuiger (GL). De GK, HJ, HB en PY hebben afwijkende verbrandingsruimten en daarmee speciale compressieverhoudingen: De GK en HJ hebben een bovengemiddelde compressieverhouding voor extra vermogen (maar men dient wel Ron98 (Super) benzine te tanken. De HB heeft vanaf motornummer 800.000 ook een verhoogde compressie. Niet voor meer vermogen, maar voor meer koppel. Aan de later type HB motoren hangt een langere versnellingsbak voor zuiniger rijden. De PY is helemaal speciaal: De compressieverhouding is erg laag, maar door de drukvulling met de spiraal lader is de uiteindelijke compressie toch hoog: Veel koppel, hoog vermogen. De dieselmotoren hebben een extra hoge compressie, met wervelkamer.

Verschil 3: Brandstoftoevoer.
Carburateur of Injectie of Rotatiepomp.
De eerste carburateurs waren van Solex, enkel uitgevoerd. Later kwamen er pierburg en weber carburateurs, waarbij de 2e3 op o.a. de GK, HK en MH was voorzien van een extra 'trap'. Vanaf modeljaar 1986 worden er elektronische injectie toegepast: Ofwel multipoint (NZ, 3F en PY) ofwel singlepoint (o.a. AAV). De singlepoint injectie is niet veel meer dan een elektronische carburateur. De in modeljaar 1987 geintroduceerde dieselmotor (MN of 1W) is voorzien van een Bosch verdeelpomp. Met hoge compressie en wervelkamer.

Er zijn nog meer verschillen, maar deze hebben meer te maken met de 'aanbouw' delen van de motor als de motor zelf.










Copyright 'Het Polo86(c) Register'. Overnemen van (gedeeltes) van deze tekst verboden zonder uitdrukkelijke toestemming.
De server tijd is: 06-04-2020 07:10:33 - Laatste update: 01-02-2004 18:35:31
U komt vanaf IP: 3.215.182.81 - Uw browser: CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)
Onze server : Apache - Directory: /info/faq_motoren.shtml - Link vanaf: (none)