[ Home :: Het Polo86(c) register :: Treffen :: Interactief :: Info :: Werkplaats :: (Fotoalbum) :: (Projecten) :: Links ]

INFO/algemeen/folders/in de pers/automobilia/f.a.q.

De basis van de Typ 86 en Typ 86c

Het onderstel

Toen de Audi 50 (code naam A01) werd ontwikkeld, kon niemand nog verwachten dat dit model aan de basis zou staan van ruimt 10 andere modellen. Het 'onderstel' is ruim 20 jaar zo goed als onveranderd gebleven. De schaamteloze Volkswagen copy die in 1975 op de markt kwam, was natuurlijk exact gelijk aan de Audi. Volkswagen zette een iets goedkopere, simpeler versie van de Audi 50 op de markt, onder de noemer 'Polo'. Alle andere modellen staan in principe de zelfde bodemplaat. Daardoor zijn de meeste onderdelen uitwisselbaar: van schokbreker, tot achterbank: Alles past (op enkele kleine modificatie's na).

Wielophanging


De wielophanging is bij de voorwielen onafhankelijk met McPherson veerpoten en stabilistator stang. Achter heeft de polo een torsie as. Deze as bestaat uit een U of V profiel, waaraan links en rechts profielbuizen zijn gelast. Het U profiel bracht Volkswagen aan tot maart 1977. Op de nieuwere auto's vindt men het steviger V profiel. Het profiel werkt als stabilisator, en vergroot de stijfheid van de opbouw. Bij het rijden in bochten, werkt het geheel spoor-corrigerend, en verhinderd het de as ongewewenste stuurbewegingen te maken. Het geheel is afgeveerd met schroefveren.

Remmen


Er worden op de vooras schijfremmen of trommels gemonteerd, en afhankelijk van het model, met rembekrachtiger. Vanaf de Polo II worden altijd schijven toegepast. De schijven zijn gelijk aan de schijven toegepast op de VW Golf 1(?)2 en 3.
Op de achteras worden standaard remtrommels toegepast. De eerste modellen hadden nog geen zelfstellende trommels, maar deze werden sinds 1979 ingevoerd. De later uitgebrachte Polo II G40 modellen werden standaard NIET uitgevoerd met schijven toegepast. Het is echter mogelijk deze nederhand om te bouwen, met de schijfrem inrichting afkomstig van de VW Golf 2. Let er echter op dat de handrem inrichting daarvoor ingrijpend veranderd moet worden!
De stuurinrichting is van het tandheugel-en-rondsel type. De banden maat varieert in breedte, maar is tot '94 altijd 13 inch, met steek 4/100. De standaard stalen velg heeft de afmeting 4,5Jx13 h2, ET 38 of ET 45. De bredere 5,5J velg heeft een ET waarde van 38.


Motoren

Zie ook de motoren tabel (Met dank aan Remco Meeder)

Aan de motoren is in de loop der jaren genoeg veranderd, en maar goed ook, want 900cc is niet echt veel. Toch is het in principe mogelijk welke ruil motor dan ook in de welke polo dan ook te plaatsen; De motorsteunen zijn gelijk, de assen en meestal uitlaatpijp en versnellingsbak. Voorzichtigheid kan echter geen kwaad: een 75 pk sterke GK motor (1.3) in een polo 1 zetten, zonder rembekrachtiging, en met de originele vering en stabilisator stang is vragen om ongelukken!
Grote verschillen zitten in techniek: sleeptuimelaars vs hydrolische komstoters, carburateur vs injectie, mechanische vs elektronische ontsteking enz enz.

Plaatwerk


Het plaatwerk verschilt tussen de eerste serie (Audi 50, Polo/Derby1) niet heel erg veel met de 2e serie (Polo/Derby 1f), toch is het front duidelijk anders: de grille staat bij de later modellen duidelijk VOOR de neus. Aan de achterkant is beduidend minder te zien: alleen de plastic bumpers verraden duidelijk de nieuwere typen.
Het verschil tussen de Polo II en Polo IIf is groter, maar toch veel kleiner als je op het eerste gezicht zou denken. Alleen de neus en kont zijn anders, de flanken zijn gelijk. Ook al lijkt de 2f veel boller: de deuren zijn gelijk, evenals de vouwen in de rest van de zijkanten. Aan de achterkant zijn de achterlichten wat groter, en is de vorm van de achterklep 'ronder' gemaakt. De achter bumper van een 2f past zonder moeite op een 2. De voorbumper is wel duidelijk anders, maar als de motorkap word geopend, zien ze eender uit! Ochja, een klein verschil bij de A-stijl zal ook opvallen.

Interieur


Het dashboard is in elk type weer wat vernieuwd, maar toch zijn ze stiekum uitwisselbaar!! De aller aller eerste Polo Classics van het type 2f hadden zelfs het dashboard van de 2!! Stoelen zijn uitwisselbaar, evenals achterbank, al is de 'omklap' vergrendeling iets veranderd, het moet passen. Let er echter op dat de gordel vergrendeling nogal eens is veranderd: bij de eerste typen Audi's waren ze (als ze al aanwezig waren) bevestigd aan de vloer, en pas later werd de insteek koppeling aan de stoel zelf bevestigd. De hoedenplank uit een coupe is NIET gelijk aan de uit een hatchback, maar binnen de series (1 - 1f en 2 - 2f) zijn deze (voorzover bekend) uitwisselbaar weer wel uitwisselbaar.

Leuke weetjes


Hoe herken je zonder al te veel moeite een bepaalde serie polo? Als je kennis naar kentekenplaat uitgifte niet zo super is, of als je een buitenlandse polo tegenkomt, dan is het niet zo heel erg moeilijk een Polo te dateren. Kleine verschillen verraden de datum van productie heel makkelijk.
Polo 2: De Polo 2 heeft in modeljaar 1986 nogal wat wijzigingen ondergaan (technisch). Buitenkant makkelijk te herkennen aan de plaatsing van de ruitensproeiers: zitten ze tussen de 'luchtinlaat sleuven' dan is het een 'post' '86-er'. Zitten ze er echter net voor, dan is het een pre '86-er.
De Polo 1 en 1f zijn natuurlijk makkelijk uit elkaar te houden door de andere grill en bumpers, maar, mocht je twijfelen: check het dashboard. De ombouw van het dashboard kost heel wat meer moeite dan het monteren van een setje andere bumpers.
Een echt kale uitvoering van de Polo 1 kan je herkennen aan het ontbreken van de achteruitrijverlichting. Bij deze typen is de bovenste helft van de achterlichten geheel oranje.

Copyright 'Het Polo86(c) Register'. Overnemen van (gedeeltes) van deze tekst verboden zonder uitdrukkelijke toestemming.
De server tijd is: 24-01-2020 17:37:59 - Laatste update: 23-10-2003 19:58:32
U komt vanaf IP: 34.204.200.74 - Uw browser: CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)
Onze server : Apache - Directory: /info/basis.shtml - Link vanaf: (none)