[ Home :: Het Polo86(c) register :: Treffen :: Interactief :: Info :: Werkplaats :: (Fotoalbum) :: (Projecten) :: Links ]

INFO/algemeen/folders/in de pers/automobilia/f.a.q.

Audi 50 / Polo I / Derby I en IF

De in 1974 op de markt gekomen Audi 50, was de kleinste auto van het hele VAG concern. Deze auto, met code naam A01, was de afronding van het leveringsprogramma van Audi. Audi leverde vanaf dat moment 3 modellen: De 50, 80 en 100, en het modellen gamma was compleet: de 50 als kleine 'stads' wagen, de 80 als middenklasser en de 100 als luxe 'bovenklasse'. Dat de Audi 50 reeds na 4 jaar weer van het toneel zou verdwijnen, had niemand verwacht tijdens de ontwikkeling in Ingoldstadt. Omdat het Volkswagen concern de naam Audi voor duurdere modellen wilde gaan gebruiken, werd de Audi 50 reeds in 1978 uit het leveringspakket van Audi genomen.


Bij de vernieuwing van het modellen programma van Volkswagen, had het slechts weinig gescheelt, of de golf was niet als 'de vervanger' van de kever geintroduceerd, maar de Polo. De voorzitter van de vernieuwings commisie vond de 'blizzard' zoals de golf toen geschetst werd, lelijk, en vond het concept van de Audi 50 veel beter. Het had dus weinig gescheelt, of de Polo was het grote verkoop succes geweest van Volkswagen. De 'blizzard' werd echter hernoemt tot Golf, en door zijn afmetingen toch beter geacht als opvolger voor de nog steeds leverbare kever. Naast de toch wat dure golf, was er echter een prijsvechter nodig. Een auto die voor iedereen te betalen was. De echte budget kever koper, kon geen golf betalen, en dus werd de polo de poor-mans golf. De vanaf 1975 verkrijgbare Volkswagen Polo, was niet veel meer dan een eenvoudiger versie van de Audi 50. Het succes van de goedkope Polo zorgde ervoor dat dit model wel leverbaar bleef na 1978. De Polo kreeg in 1979 een lichte facelift, en bleef tot 1981 in het programma, totdat de Polo II werd gelanceerd. In 1977 kwam de Derby op de markt (onder Volkswagen). Deze 'polo' was voorzien met een 'klassieke' kofferbak.

De naam van de Polo is niet moeilijk uitgelegt. Ze grijpt duidelijk terug naar het balspel Polo, met stok en paarden. De achtergrond is echter wat ingewikkelder. Alle modellen van Volkswagen hadden (en hebben?) een naam afkomstig van een type Wind. Zoals de Scirocco, Passat, Corrado, Vento en de Golf. De Golf is wellicht niet zo duidelijk, maar de eigenlijke naam voor de Golf 'Blizzard' is duidelijk genoeg. De associatie met de Golf wind werd door het publiek echter niet gemaakt, maar werd de sport golf als 'voorbeeld' gezien. Omdat de auto en de naam nogal goed ontvangen werden, werd er voor de Polo gekozen voor de andere elite balsport met een bal en stok: Polo. Waar de naam Derby vandaan komt, is hier niet bekend, maar waarschijnlijk heeft ook deze naam van alles te maken met de sport term derby (decadente paardenrace - Thanx Gert).

Dus van golf - sport met bal en stok, naar polo - sport met bal, stok en paard, naar derby - sport met paard en stok (zweepje?)

De 50, polo en derby modellen waren verkrijgbaar met een 900 cc (HA), en 1100(HB, HD en HC) cc motor. De Derby was ook verkrijgbaar meteen 1300 cc (HH) motor afkomstig uit de Golf. Al deze modellen hebben 4 cylinders in lijn, dwars in het vooronder. De cylinders vormeneen(1) stuk met het blok. Het smeersysteem bestaat uit; tandwielpomp, oliefilter, overstroomklep, overdrukklep en oliedruk schakelaar. De motoren zijnuitgerust met een bovenliggende nokkenas met sleeptuimelaars voor de klep bediening. De aandrijving van de nokkenas verloopt met een tandriem, die tevens de waterpomp aandrijft. De 1300 cc motor heeft een iets afwijkende nokkenas. Deze as bezit een aangegoten ring tussen de nokken voor de tweede en derde cylinder.

Om het allemaal eenvoudig te houden, zul je maar twee verschillende carburateurs aantreffen op de polo. Het leuke is echter dat er veel verschillende versies van deze twee typen bestaan. Zo waren de 0,9 en 1.1 liter motoren uitgerust met een Solex 31 PIC-5 carburateur,die of een automatische of een handbediende choke bevatte. Vanaf 1978 werden er alleen nog handmatige chokes toegepast! (dus geen automatische meer)De 1.3 had altijd een handbediende choke.

De versnellingsbak werd met een enkelvoudige droge koppeling gescheiden van de motor. Er waren slechts 4 versnellingen beschikbaar, en dit zou tot eind jaren 80 zo blijven. De versnellingsbak kreeg als type nummer 084 mee, maar werd met verschillende koppelingsplaten, en overbrengingsverhoudingen toegepast.

In 1979 ondergaat de Polo I een facelift, deze krijgt een iets andere grill, bumpers en dashboard. De bumpers zijn nu niet meer van kwetsbaar verchroomt staal, maar twee delig: een metalen huis, met daarom een plastic behuizing. Botsingen tot 6 km/u worden nu onzichtbaar opgevangen. De veranderde grill biedt niet alleen meer plaats voor de koplampen (met betere reflectoren), maar geeft de Polo ook een iets lagere luchtweerstand, welke de topsnelheid ten goede komt. Het dashbord word compleet veranderd. Dit type (IF, van Facelift) heeft al redelijk wat trekjes die later weer terug te vinden zijn in de Polo II. Zo is het instrumenten paneel 'volwassener' geworden, en komt het meer overeen met de andere volkswagen modellen zoals de Golf I, Jetta, Scirocco en Passat. Het instrumenten paneel heeft nu vierkante klokken, en waarschuwings lampjes met storingsvrij led's. De Polo 2 neemt deze cockpit bijna exact over, en pas in de Polo 2f komen er weer ronde klokken in de Polo. De claxon verhuist van stuurhendel naar de wat normalere plaats: midden in het stuur.



Met dank aan:
Ackermann Wageningen B.V.
Churchillweg 144-146
6706 AG Wageningen
www.ackermann.nl
info@ackermann.nl

Polo Intern
www.vwpolo.de

Vraagbaak POLO/DERBY
www.kluwer.nl

De binnenruimte ventilatie met behulp van de ventilator en de typische ontluchtings rondjes in de C-zuil

Copyright 'Het Polo86(c) Register'. Overnemen van (gedeeltes) van deze tekst verboden zonder uitdrukkelijke toestemming.
De server tijd is: 03-12-2020 15:14:42 - Laatste update: 19-10-2003 22:30:16
U komt vanaf IP: 3.238.147.211 - Uw browser: CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)
Onze server : Apache - Directory: /info/type86.shtml - Link vanaf: (none)