[ Home :: Het Polo86(c) register :: Treffen :: Interactief :: Info :: Werkplaats :: (Fotoalbum) :: (Projecten) :: Links ]

INFO/algemeen/folders/in de pers/automobilia/f.a.q.

Wijzigingen type 86


De grote, kleinere en miniscule wijzigingen die de Audi50 onderging, tot aan de laatste Derby 1f. De informatie hier is niet helemaal 100% accuraat. Wijzigingen die aangekondigd zijn, zijn vaak vanaf die datum ingevoerd. Als er nog wat op de plank lag, werd dat vaak (voorin ingeval van cosmetische veranderingen) tot maanden later nog gebruikt. Een voorbeeld: de 1977'er Polo N van Jaap heeft nog zwarte deuropeners!

1974

In 1974 starte de productie van de Audi 50. Deze volledig nieuw ontwikkelde auto, intern A01 genaamd (de vw golf hete A1) kreeg de type aanduiding 'typ86' mee. De eerste serie auto's waren aan veel kleine veranderingen onderhevig: deze 'proef' serie werd onder andere ingezet bij het maken van de folders en de pers-introductie.
Op 1 april (geen grap) 1975 liep officieel de eerste Polo van de band. Er waren toen reeds 43002 Audi's gebouwd. In het eerste modeljaar werden er o.a. de volgende dingen veranderd:

Carroserie:
  • De deur: Er kwam een extra 'knikje' onder het raam langs, waardoor de rand van het raamrubber verstevigde.
  • De achterklep: Een extra knikje, ook onder het raam langs, waardoor het blik verstevigde, en geschikt werd voor de montage van een achterruitwisser. Montage van een ruitenwisser zonder deze knik deed het blik buigen onder de kracht van de ruitenwisserveer.
  • De chromen sierlijstjes rond de zijramen overlapten elkander op de hoeken. Bij de latere modellen werden er losse hoekjes toegepast.
  • de buitenspiegels stonden aanvankelijk op aluminium voetjes, of op zinken. Later vervangen werden door zwarte ijzeren.

  • Motorisch:
  • Het uitlaatspruitstuk bestond uit losse pijpen; bij de latere modellen zijn de pijpen niet helemaal meer los.
  • Het inlaatspruitstuk krijgt een aansluiting voor een remkrachtversterker. Bij modellen zonder remkrachtversterker word de aansluiting afgedopt met een pop-nagel.
  • Onder de motorkap (welke met 2 sloten is vergrendeld), is er geen houdertje aanwezig voor een expansievaatje, want alle auto's zijn uitgerust met een messing radiateur, met ingebouwde expansie.


  • 1975
    Maart
  • De chromen bumpers kregen andere steunen, waardoor de bumpers verder (2 cm) van de carrosserie staan: Minder kans op beschadiging van de koets door een kromme bumper bij parkeerschades.
  • De 2 kentekenplaatverlichtingslampen werden vervangen door enkele lampen
  • De dubbele motorkapsloten (links en rechts) worden vervangen door een enkel slot in het midden
  • De claxon verhuist van midden op het stuur naar een hendel aan het stuur
  • De elektrische ruitensproeierpomp word vervangen door een voetpompje
  • Motorisch:
    De koppakking word veranderd, en de versnellingsbak word direct voorzien van een olie welke levenslang mee gaat. Tot dit tijd werd de versnellingsbak olie na de eerste 1000 km ververst.

    April '75
    De eerste Polo' komen ons land binnen. Officieel zou de Polo als minder luxe versie van de Audi 50 worden uitgevoerd met trommelremmen rondom, maar deze remmen zijn nooit geleverd: De eerste serie Polo's waren dan wel erg kaal uitgevoerd, maar kregen als 'extra' wel schijfremmen op de vooras mee. De met trommelremmen uitgevoerde polo zou tevens 12 inch wielen mee krijgen
    Verschillen tusen de Polo en Audi50:
  • De 40pk/900cc HA motor, met handmatige choke
  • Geen chrome bumpers of raamsierlijstjes, bumpers zijn zilver gelakt
  • Vlakke deurbekleding
  • Geen hoedenplank
  • Een handgreep zonder slot aan de bijrijderkant
  • Een achterbankzitting zonder klapmechanisme)
  • Een kofferklep met kale gasdruk-demper, met 'press' knop om te sluiten
  • Geen volledige vloerbedekking, maar rubber matten onder de stoelen door
  • Verwarming en ruitenwissers met slechts 2 standen: Aan of Uit. De ruitenwisser stopt dan ook daar waar je m uitzet
  • Geen brandstofniveau meter, maar alleen een waarschuwingslampje
  • Geen gaspedaal, maar een 'hendel' (zeg maar een pedaal, zonder pedaal)

  • en dus wel:
  • Een hoekig dak, net zoals de Audi50
  • Groene cijfertjes op de instrumenten
  • Claxon aan een stuurhendel (nooit op het stuur zelf)


  • Mei '75
    De toplagers worden verbeterd. De 2 delige lagers gaven vaak al snel krakende geluiden, en gevoelige knakken in het stuur. De Polo krijgt nu ook gewoon een gaspedaal.

    Juni '75
  • De zwarte deurhendels worden vervangen voor rode: beter zichtbaar, want de hendel zit toch al zo verstopt in de deurgreep. De zwarte hendels worden echter nog tot in 1977 gebruikt.
  • De ventilatieroostertjes in het midden van het dashboard worden vervangen door dikkere klepjes, omdat de dunne vrijwel altijd afbreken.
  • Achterruitverwarming is vanaf nu standaard op de Audi 50.
  • Een brandstofvoorraadmetertje in de Polo ipv het lampje
  • Luxere deurbekleding in de Polo
  • Ruitenwisser welke terugkeert naar de begin stand


  • Augustus '75
  • De messingradiateur word vervangen door een aluminium versie. Onduidelijk is of de Polo deze al vanaf het begin mee kreeg. De messingradiateur werkte veel beter (en kon daarom kleiner zijn), dan de aluminium variant, maar was veel duurder.
  • De schokdempers krijgen een bumpstop
  • Achteraslagerbokken worden veranderd
  • De Polo L word geintroduceerd. Nu met chrome bumpers, sierlijsten (welke aan de achterkant niet omhoog krullen, maar rechtdoor steken!)
  • De bekleding in de Audi 50 word veranderd: De luxe fijne bekleding komt te vervallen.
  • Het front word veranderd: De 4e luchtopeningen achter de bumper vervalt (en krijgt bij de Audi50 een zwarte sticker).
  • Het sleepoog word iets verder naar beneden verplaatst, zodat bij slepen de bumper niet zo snel beschadigd
  • De tweede achterklep gasveer vervalt (voor die modellen die er uberhaupt 2 hadden). De rechter binnen C zuil veranderde hierbij iets


  • Oktober '75
    De weerstand voor de bobine vervalt, en krijgt een zwaardere draadweerstand

    November '75
  • De carterpan word veranderd: groter (dieper). De pijlstok veranderd daarbij ook. De aflaatplug is vanaf nu een bout (dop 19), terwijl hiervoor een inbus werd gebruikt. De aflaatplug zit nog steeds aan de achterkant van het carter


  • Verder naar Modeljaar 1976


    Copyright 'Het Polo86(c) Register'. Overnemen van (gedeeltes) van deze tekst verboden zonder uitdrukkelijke toestemming.
    De server tijd is: 24-01-2020 19:01:47 - Laatste update: 10-11-2003 09:48:22
    U komt vanaf IP: 34.204.200.74 - Uw browser: CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)
    Onze server : Apache - Directory: /info/wijzigingen86.shtml - Link vanaf: (none)