[ Home :: Het Polo86(c) register :: Treffen :: Interactief :: Info :: Werkplaats :: (Fotoalbum) :: (Projecten) :: Links ]
|
INFO/algemeen/folders/in de pers/automobilia/f.a.q. |
Geschiedenis Basis Type 86 Type 86c Uitvoeringen Type 86 Polo 2 Polo 2f Wijzigingen Type 86 Polo 2 Polo 2f Lakkleuren Tabel Type 86 Monsters Type 86 Tabel Polo 2 Tabel Polo 2f Gegevens Productie Typ 86 Productie Typ 86c Motoren Versnellingsbakken |
Wijzigingen Polo 2De grote, kleinere en miniscule wijzigingen van de eerste Polo 2 Steilheck, via de Coupe tot aan de laatste Polo Classic. 1 Oktober '81 De eerste Polo 2 rolt officieel van de lopende band. De Polo is van een relatief snel uitziende auto, met z'n aflopende kofferklep veranderd in een echte boodschappenauto voor de vrouw. De eerste foto in de brochure is dan ook een Polo (in GL uitvoering), die voor de supermarkt geparkeerd staat, met de boodschappenkar ernaast. Qua carrossie is de opbouw compleet nieuw, het 'chassis' is echter zo goed als ongewijzigd. Vanaf de onderkant bekeken zie je bijna geen verschil. De techniek is nog zo goed als gelijk aan de laatste Polo 1f die voor de zomervakantie van de band af rolde. Het motoren pallet is iets veranderd: De 900cc HA word vervangen door de 1.043cc metende GL, met hetzelfde vermogen, maar met een gunstiger vermogenskromme. December '81 Verandering aan de kabelboom achter het dashboard. April '82 De remtrommels achter krijgen een andere ankerplaat. De klemstift (waarmee de remschoenen geborgd worden) worden iets langer. Augustus '82 De eerste technische verbeteringen worden doorgevoerd. Alle motoren worden voorzien van een 'dynamisch' oliedruk controle systeem. Met behulp van 2 druksensors in de kop, en een printplaatje met IC in de kilometerteller word de oliedruk vanaf nu gecontroleerd bij starten, en bij een motortoerental boven de 2000 toeren. De aansturing van de dynamo is ook opgenomen op deze print. De auto's met rechts stuur krijgen in de loop van augustus een andere alarmlicht- en mistlampschakelaar vanaf chassisnummer WVWZZZ86ZDW005772. Nog iets later in deze maand veranderd de watergeleider aan de A zuil. Dat is het rubberen stripje dat regenwater buiten moet houden, tocht en windgeruis moet verminderen. September '83 De afstandsbus voor de achterruitwisser van de steilheck modellen veranderd. De montage word door de iets korte bus een stuk eenvoudiger. Maart '84 Het gewraakte weerstandsblok op het aanjagerhuis veranderd. De problemen met corrosie blijven zich echter voordoen, of juist vanaf nu? Augustus '84 Nieuw modeljaar: '85'. Het dynamische oliedruk controle systeem word gemodificeerd. De handremhendel word vervangen door een steviger uitvoering. De Polo 1 handremkabel met wieltje aan de achteras, werd vervangen voor een wat minder storingsgevoelige versie. De kofferbakdeksel van de classic veranderd: Vanaf nu siert het ronde VW logotje de klep, links van het aloude volkswagen embleempje. Januari '85 De deuropeners in het interieur veranderen. De vierkante openers worden voor een wat bollere, ronde versie vervangen. De rest van het greepje blijft echter ongewijzigd. Is het nu wellicht makkelijker de deurgreep te vinden in het donker? Februari '85 De 14,29 mm doorsnede achterwielremcylinders van ATE voor auto's zonder rembekrachtiger, worden vervangen door 15,87mm grote FAG cylinders. De 17,46 mm doorsnede cylinders van ATE voor auto's met rembekrachtiger worden vanaf nu vervangen door de 19,05mm grote cylinders van FAG Bij deze modificatie verhuist remlicht schakelaar van de hoofdremcylinder naar de pedalenbak. Er komt een schakelaar op het rempedaal die de remlichten doet oplicht, ook als er nog weinig tot geen remdruk is. Augustus '85 Modeljaar '86'. De sigarette aansteker veranderd. De oude onverlichte versie word vervangen voor een aansteker met een lichtgevende groene ring. De relaishouder voor de stoelverwarming veranderd April '86 De kabelboom veranderd op een aantal plaatsen.'enkele' Stekkerverbindingen met kabelschoentjes worden vervangen voor meerpolige multistekkertjes, onderandere het binnenverlichtingslampje word vervangen. De achterklep spoiler bevestiging van de Coupe veranderd iets. Januari '87 De draadboom voor de dynamo veranderd bij de dieselmodellen. Ook het voorgloeirelais veranderd. Februari '87 Het contactslot veranderd. De slotbus veranderd van baard HV naar de AH. Augustus '87 Modeljaar 1988. Verandering aan de dashboardkabelboom. Er blijft onderscheid tussen de wagen met en zonder mistlampen (voor en achter), en er is ook nog een aparte kabelboom voor auto's met mistlampen EN sigaretteaansteker. De aansluitstekker voor de radio word nu geleverd met 8 polige stekker ipv de oude 4 polige. De ruitensproeierpomp veranderd. De oude, die alleen de voorruit van water voorziet, word vervangen door een nieuwe, die ook de achterruit kan voorzien van een plens water. Het tankje in de kofferbak komt hiermee te vervallen. De vergrote ruitensproeiervloeistoftank in de motorruimte vangt het verliest van het extra tankje op. Wagens zonder achterruitwisser krijgen slechts een iets groter tankje, en natuurlijk een enkelvoudige pomp. Om de pomp te kunnen ompoolen, word de hendel aan het stuur aangepast. De motorkap word gemodificeerd om ander ruitensproeiers te kunnen herbergen. De nieuwere sproeiers hebben 2 spuitmondjes per stuk, en zijn in een verwarmde uitvoering leverbaar. De verstralers krijgen een modificatie. Augustus '88 Modeljaar 1989. Opnieuw een verandering aan de sigarette aansteker. De unit word vervangen voor een modernere, robustere versie. De kabelboom van de diesel veranderd wederom. Opnieuw een nieuw voorgloeirelais. Augustus '89 Modeljaar 1990. De achterklep van de steilheck is veranderd, en daarom worden de rubberenslangetjes die de bedrading moet beschermen tegen draadbreuk vervangen voor langere exemplaren. De knipperlichten in de voorbumper krijgen een kleine modificatie aan de stekker September'89 De motorkabelboom voor de NZ veranderd. Ook de draadboom voor de dynamo word gemodificeerd, net als bij de 3F en AAK. |