[ Home :: Het Polo86(c) register :: Treffen :: Interactief :: Info :: Werkplaats :: (Fotoalbum) :: (Projecten) :: Links ]
|
INFO/algemeen/folders/in de pers/automobilia/f.a.q. |
Geschiedenis Basis Type 86 Type 86c Uitvoeringen Type 86 Polo 2 Polo 2f Wijzigingen Type 86 Polo 2 Polo 2f Lakkleuren Tabel Type 86 Monsters Type 86 Tabel Polo 2 Tabel Polo 2f Gegevens Productie Typ 86 Productie Typ 86c Motoren Versnellingsbakken |
Polo 2(f), Steilheck, Classic/Derby en CoupeWees niet bevreest, aan deze pagina word nog gewerkt. De hieronder weergegeven informatie is niet helemaal accuraat, en wijzigingen zijn mogelijk!
De Polo II is de opvolger van de Polo IF. Op de IAA in Frankfurt wordt in Oktober 1982 de opvolger van de Polo 1f aan het publiek tentoongesteld. Met zijn bijzondere vormgeving
maakt de auto een extreme indruk. In plaats van de traditionele aflopende achterruit, staat de achterruit bijna rechtop. Dit gaf de Polo een stationwagon
achtige uitstraling De polo met steile achterkant, welke als Hatchback te boek staat, maar al snel de koosnaam 'steilheck' krijgt.
De Polo II komt in de
herfst van 1981 op de markt, tegelijkertijd met de nieuwe Derby. De Derby is niet veel meer dan een polo met 'kont'
(aparte kofferbak), echter met een iets smallere B-styl, en de van de Derby 1f bekende vierkante koplampen. . Met een neergeklapte achterbank heeft de Polo bijna 1 kubieke meter laadvermogen. Dat zie je niet af aan de compacte
buitenkant. De standaard kofferruimte word met een hoedenplank afgedekt, zodat de inhoud voor de buitenwereld niet zichtbaar
is. Als grotere spullen vervoerd dienen te worden, dan kan deze makkelijk los worden gemaakt. Door de rugleuning 1 stand
naar voren te zetten, kan de hoedenplank hierachter worden opgeborgen, zulk vernuft vind men in moderne auto's niet veel
terug. Het uitrustings niveau loopt van kaal tot vrij aangekleed, al zijn snufjes als stuurbekrachtiging, electrische ramen,
centrale deurvergrendeling en airbags nooit toegepast. De luxere versies beschikten over dingen als toerenteller, digitale
klok, in ongelijkde delen neerklapbare achterbank, van binnen uitverstelbare spiegels, halogeen verstralers, spoilers,
wis-was met interval op voor en achterruit, kaartenbakken in portieren, enzvoorts enzvoorts De Derby en de Polo verschilden in uitrustings niveau's niet van elkaar, en ze waren ook verkrijgbaar met 4 verschillende
motoren. De kleinste was 1 liter met 1043cc (GL), gevolgd door de 1.1 (1093cc HB) en als grootste de 1.3 (1272cc HH)
cm3. De 1.1 was verkrijgbaar in de extra zuinige FORMEL E versie. Deze motor kon door een hogere compressie en een iets
andere versnellingsbak (3+E) nog meer kilometers persen uit een liter benzine. Deze polo werd uitgerust met zowel een
verbruiks als schakel indicator. Door de grotere compressie lust hij echter alleen super benzine (RON 98). De andere
motoren nemen genoegen met normale benzine, met een minimaal klopgetal van 91. In Nederland is dat Euro95 (RON95), het in
Duitsland verkrijgbare normaal heeft slechts een klopgetal van 91, dit kan dus ook zonder problemen getankt worden. Vanaf 1983 stapt volkswagen in Nederland af van de naam Derby. Deze versie gaat vanaf dan als Polo Classic door het leven. De Formel E motor verdwijnt ook van het toneel. De Polo Coupe word nu ook in nederland geintroduceerd. Deze is alleen leverbaar met de 1.3 liter (1272cc HH and GK) motor. Er zijn enkele kleine verschillen tussen de standaard Coupe en de Coupe GT. De motor van de laatste heeft meer vermogen (55kW(GK) in plaats van 44kW(HH), en rijeigenschappen liggen op een hoger niveau door toepassing van sterkere dempers en kortere veren op de voorwielen, en een sterkere achterwiel ophanging in combinatie met een aangepaste stabilisator stang. De 1.1 (1093cc) verdwijnt vanaf modeljaar '83. Hij maakt plaats voor de nieuwe 1272cc (HK) motor. Deze vervangt in 1985 ook de oude 1272cc motor. Grootste verschil zit 'm in de cilinderkop. Deze geeft een hogere compressie (9.5:1 ipv 8.2:1). Toch kan deze met RON91 benzine af. Het vermogen ligt echter iets lager (40kW ipv 44kW). Verder worden er kleine dingetjes veranderd in 83: raamslingers veranderen, en de oliepijlstok word verlengt, en bevind zich vanaf nu beter bereikbaar aan de voorkant van de motor. Vanaf 1985 heeft de Polo Coupe GT geen sterkere motor meer dan de standaard Coupe. De sterkere 1.3 word vervangen door de 1.3 HK motor, die eerder de 1.1 en 1.3 verving. Vanaf 1986 hebben alle motoren elektronische ontsteking. De tankinhoud word vergroot van 36 naar 42 liter, bougie kabels worden verbeterd, en de uitlaat aangepast. Kleppen stellen is niet meer nodig, door toepassing van hydraulische klepstoters. Naast de standaard 4 bak wordt een 5 versnellingsbak leverbaar. De formel E heeft iets andere overbrengings verhoudingen en een andere eindreductie, evenals de Coupe GT. Met welke motor de Formel E is uitgerust is mij onduidelijk, daar de oude in 83 is komen te vervallen. Een automaat is nog nooit leverbaar geweest. De Coupe en hatchback krijgen een achterruitwisser met interval. Deze is bij de Derby of Classic niet leverbaar. Het remsysteem word licht aangepast, en de hydrolische remlichtschakelaar word vervangen door een mechanische pedaal schakelaar. De hydrolische schakelaar op de hoofdremcylinder was storingsgevoelig. In Duitsland is de sterkste Polo ooit geintroduceerd, de gt-G40. Deze heeft een 1.3 liter motor, die dankzij zijn G lader een vermogen levert van 85kW! dat is bijna twee keer zoveel als de GT. Dit model is in een beperkte eerste oplage (allemaal zwart) van 500 stuks beschikbaar in Duitsland, maar vanwege de grote belangstelling is hij al snel uitverkocht en wordt er een nieuwe serie (in diverse kleuren) gebouwd, die ook in Frankrijk te koop is. In totaal worden er ongeveer 2000 van deze GT-G40´s gebouwd, ook voor de polo G40 CUP in Duitsland. In Nederland is deze GT G40 nooit verkocht, wel zijn er ondertussen naar schatting een stuk of 15 geimporteerd (geweest).Met ingang van april 1986 rolde de eerste dieselversie, speciaal ontwikkeld voor de Polo, in de fabriek van de band, waarna het nog enige tijd vergde voor deze diesel volop in de Lage Landen verkrijgbaar was. In 1987 worden in het kader van de strenger wordende milieu-eisen de motoren steeds schoner gemaakt, waarbij aanvankelijk voor de carburateur versies gebruik wordt gemaakt van ongeregelde katalysatortechniek zodat de emissiecode K6 gevoerd mag worden. De Volkswagen Polo is de eerste kleine auto die standaard werd uitgevoerd met katalysator. De geregelde drieweg-katalysator word in 1988 ingezet. Deze worden geregeld met behulp van eeen lambda sonde. Hiervoor dienen de carburateur versies te worden vervangen door inspuitversies. Er worden drie verschillende inspuitsystemen toegepast, te weten: Mono-Jetronic, Digifant en Digijet. In verband met de nieuwe inspuitsystemen zijn ook de benodigde wijzigingen aan het ontstekingssyteem opgetreden. In 1990 krijgt de polo een ingrijpende facelift en word opgevolgd door de Polo IIF. Afmetingen blijven gelijk, maar de uiterlijke en innerlijke verschillen zijn erg groot. Zo maken de ronde koplampen plaats voor vierkante exemplaren, met een veel hogere opbrengst, krijgt de polo 'dikke' bumpers, waardoor kleine parkeerschades, maar vooral ook steenslag schade minder snel optreedt, en komt er een compleet nieuw dashboard in de auto. Informatie voor deze geschiedenis is afkomstig van: Het boek: Vraagbaak Polo/Derby Benzinemodellen 1975-1981/1977-1981. © 1982 Kluwer Technische Boeken bv. Deventer. ISBN 9020115421 Het boek: Vraagbaak Polo/Derby Benzinemodellen 1981-1986. © 1987 Kluwer Technische Boeken bv. Deventer. ISBN 9020119354 De Website: The VW POLO Register http://dragon.herts.ac.uk/~nigel/vw/polo/index.html © 1996 Nigel Middleton De Website: Polo INTERN http://www.vwpolo.de © 1999 Polo Intern De Website: VW Polo http://people.zeelandnet.nl/coco © 1999 coco E-mail correspondentie met: Remco Meeder mailto://remco.meeder@gmx.net © 1999 Remco correspondentie met: Stiftung AutoMuseum Volkswagen, Dieselstrasse 35, 38436, Wolfsburg |