[ Home :: Het Polo86(c) register :: Treffen :: Interactief :: Info :: Werkplaats :: (Fotoalbum) :: (Projecten) :: Links ]

INFO/algemeen/folders/in de pers/automobilia/f.a.q.

Wijzigingen type 86, vervolg.


Modeljaar 1979: Introductie van de eerste Facelift

Januari '79
De grote facelift. Grootste wijzigingen:
  • Plastic bumpers
  • Grill werd dikker en kwam VOOR de carroserie te staan
  • Hoekig dashboard (zoals de Golf 1f en later de Polo 2)


  • De plastic bumpers kunnen botsingen tot 6 km/u makkelijk aan. De eerst serie kreeg nog een metalen kentekenplaathouder mee (zeldzaam!), maar al snel werd een kentekenplaathouder geintegreerd. De bumpers zijn GRIJS van kleur. Pas bij de Polo 2 werd het plastic zwart!

    De nieuwe grill komt niet alleen de cw waarde ten goede, maar ook de steenslag rond de grill, en de kwetsbare chrome randjes verdwenen hiermee.

    Het dashboard veranderde compleet: Vierkante klokken, led's ipv waarschuwingslampjes (op de choke na), schuiven ipv draaiknoppen, een radiobak, ipv figuurzagen in het houten sierlijstje.

    Kleinere, minder zichtbare veranderingen:
  • De claxon gaat van hendel naar 't midden van het stuur
  • Andere deursloten (onderhoudsarm)
  • De dwarsbalkjes onder het dak worden met een elastischer lijm geplakt, ipv de poreuze, roest veroorzakende variant.
  • Kacheltje veranderd van propellor naar tredmolen (tot 1994 een bron van ergernis: het asje gaat piepen, kraken en rammelen
    ,
  • Elektrische ruitensproeierpomp voor alle modellen



  • Februari '79
    Bosch krijgt concurentie van de Ducellier ontsteking. Beide worden gemengt gemonteerd. Dat de franse Ducellier voor problemen zorgt behoeft geen uitleg!

    Maart '79
  • 6 jaar garantie tegen doorroesten van binnenuit.

  • Duitse modellen krijgen standaard (verplicht) gordels op de achterbank


  • April '79
    Een 'warmere' termostaat word gebruikt: Gaat pas 5 graden later open.

    Juni '79
    Een halfmiljoen Polo's!

    Augustus '79
  • Het inlaatspruitstuk met water-voorverwarming word door een uitlaatgas-voorverwarmingssysteem vervangen. Alle cylinderkoppen krijgen daarom een extra uitlaat aansluiting aan de achterkant van de kop, net boven de inlaat.

  • Ter vereenvoudiging krijgen alle modellen een dubbele downpipe
  • Veerpoten krijgen andere veren en veerschotels (toplagers)
  • Vloerbedekking worde niet meer verlijmt maar met spijkertjes vast gezet


  • September '79
  • De auto's met HH motor krijgen een GU ipv GS bak. Eindoverbrengingn: 4,27 ipv 4,06
  • Persintroductie van de 1F GT (op de IAA).


  • De Polo 1f GT word leverbaar in Zwart, Marsrood, Diamantzilver en Alpine wit. De GT krijgt standaard de 60pk HH motor, speciaal geverfde wielen (wel gewoon staal), een enorme (kamei) voorspoiler, striping in Polo RX Design, GT logo op kont, stuur en pookknop, speciale 2 kleurige GT stoelen, 155/70 R 13 banden, Toerenteller, digitaalklokje (volgende de folder, echter in nederland waarschijnlijk niet geleverd), twee-toninge claxon, achterruitwisser en H4 koplampen



    Terug naar Modeljaar 1978 - Verder naar Modeljaar 1980


    Copyright 'Het Polo86(c) Register'. Overnemen van (gedeeltes) van deze tekst verboden zonder uitdrukkelijke toestemming.
    De server tijd is: 18-09-2025 14:39:59 - Laatste update: 10-11-2003 10:56:47
    U komt vanaf IP: 216.73.216.184 - Uw browser: Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
    Onze server : Apache - Directory: /info/wijzigingen86_5.shtml - Link vanaf: (none)