[ Home :: Het Polo86(c) register :: Treffen :: Interactief :: Info :: Werkplaats :: (Fotoalbum) :: (Projecten) :: Links ]

INFO/algemeen/folders/in de pers/automobilia/f.a.q.

Audi 50GT / Polo RX / GT / GT G40 / GT Extra / S / S GT

De Polo GT. Vanaf de Polo 1f bestaat de GT, maar kende in het RX model zijn voorloper. Als aller aller oerversie was er ooit een studiemodel: de Audi 50 GT. Deze Audi 50GT is nooit veel verder gekomen dan het studiemodel, want Volkswagen wilde niet dat de Golf 1 GTI uit de eigen stal concurentie zou krijgen. De Audi 50GT zou volgens de geruchten uitgevoerd zijn met het 1300 HH blok, gevoed via jawel; 2 dubbele weber carburateurs. Een echt bommetje dus, zoals deze nu nog vaak worden gebouwd (Sorg e.a.).

De 1e Polo in 'GT Trim' is ontstaan in BelgiŽ: De Polo 1 RX. Deze altijd mars rode (net als de 1e Golf GTI's) was voorzien van de (standaard) 60pk HH motor, met luxe bekleding, toerenteller, mistlampen voor en mistlampp achter en nog wat leuke extra's, maar vooral: De RX striping zoals de Golf GTI later ook mee kreeg!

De Polo 1f GT was dan uiteindelijk de eerste echte GT: Met zwarte hemel, HH blok, toerenteller enz enz.

De Polo 2 kreeg eerst alleen een GT in de vorm van de GT Coupe, met 75 pk GK blok. Later werd daar een steilheck versie aan toegevoegd. De GT moest het later stellen met wat zwakkere motoren: 55 pk MH blokjes. Deze GT's waren eigenlijk neppers: wel de uitrusting van de GT (bekleding etc), maar niet de techniek: zwakkere motoren, geen stabilisator achteras. Het 75pk GK blok bleef in sommige landen echter tot in 1989 leverbaar (terwijl het volledige VW motorenpallet allang was overgeschakeld op hydrostoters!). In 1986/7 kwam de GT G40 als aller snelste Polo op de markt in Duitsland en Frankrijk. In Engeland hete de GT nooit GT maar S. De GT badges werden vervangen voor S badges, en klaar. Waarschijnlijk was er op de Engelse markt reeds een merknaamclaim gelegt op 'GT'. In Frankrijk zijn vooral de Steilheck versies erg leuk aangekleed. Op de lange zijruiten prijkt een GT logo, en ook op de achterklep word er met een zwarte bies met logo duidelijk gemaakt dat het geen standaard Polo'tje is.

De Polo 2f heeft erg veel versies gekend van de GT. De GT G40 bestond niet meer, maar werd gewoon G40 genoemd. De 'standaard' GT echter (nog steeds met 55pk en 75pk motoren, nu echter met injectie), kregen bijstand van de GT Extra, S GT en gewoon S. In Engeland hete de GT weer gewoon GT, maar in Frankrijk was er een standaard GT en een S GT. Wellicht dat de S GT wel de 75pk sterke 3f motor bevatte?



De Audi 50GT. Dit Logo is in bezit van Micheal Hocker: Het embleem was nog niet af: de zilvere lak zat er nog niet op. Klik op het logo om naar de site van de '1e IG Der Audi50 Freunde' te gaan


De Polo 1 RX, met duidelijk de striping die later voor de GT en Golf GTI gebruikt werden

De Polo 1f GT, met speciale voorspoiler, en striping op de flanken:

De Polo 2 GT Coupe:

De Polo franse 2 GT Steilheck:

De Polo 2f GT maar ook S GT:

Copyright 'Het Polo86(c) Register'. Overnemen van (gedeeltes) van deze tekst verboden zonder uitdrukkelijke toestemming.
De server tijd is: 06-04-2020 07:16:45 - Laatste update: 26-10-2003 21:47:10
U komt vanaf IP: 3.215.182.81 - Uw browser: CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)
Onze server : Apache - Directory: /info/z_gt.shtml - Link vanaf: (none)